Thursday, March 6, 2008

Renungan Jumaat.

MISTERI...

Tahukah anda bahawa sehingga kini misteri kedudukan gua yang menjadi lokasi persembunyian pemuda Ashabul Kahfi seperti yang disebut di dalam surah al-Kahffi masih menjadi teka-teki.

Penafsir dan juga pengkaji sejarah yang menyemak surah al-kahfi masih gagal mendapatkan jawapan yang tepat. Usaha menjejaki gua berkenaan bakal menjadi penemuan yang ulung di dalam dunia pengkajian sejarah islam amnya.

Ini disebabkan di dalam gua itu telah berlakunya satu daripada tanda kebesaran dan kekuasaan Allah S.W.T di mana tujuh orang pemuda bersama seekor anjing yang bersembunyi untuk mengasingkan diri daripada pemerintah yang zalim serta kufur. Mereka ini ditidurkan oleh Allah selama 300 tahun sebelum kembali dibangkitkan.

Firman Allah:

"Adakah engkau (Muhammad) menyangka bahawa kisah ashabul kahfi dan ar-Raqiim itu sahaja yang menakjubkan antara tanda kekuasaan kami? (Ingatlah peristiwa) ketika sekumpulan pemuda berlindung di gua lalu mereka berdoa: "Wahai tuhan kami!Kurniakan kepada kami rahmat pada sisiMU dan berilah kemudahan serta pimpinan kepada kami untuk keselamatan agama kami". Lalu tutup telinga (tidurkan) mereka beberapa tahun dalam gua itu."
"Kemudian kami bangkitkan mereka (dari tidurnya) untuk kami menguji siapakah antara dua golongan mereka yang lebih tepat kiraannya mengenai tempoh mereka hidup (dalam gua itu)."

(Al-Kahfi ayat 9-12).


No comments: