Sunday, October 26, 2008

Ini Satu Kisah...

Dalam diam aku terkenangkan suatu peristiwa yang berlaku di depan mataku. Ia berlaku di sebuah pusat perubatan di mana aku ingin mendapatkan khidmat rawatan alternatif.

Ketika itu aku di kaunter pembayaran setelah selesai menjalankan sesi kaunseling mengenai cara perubatan yang dijalankan. Ketika itu aku melihat di luar pintu...seorang wanita muda bersama ibu dan suaminya. Wanita tersebut memandangku dengan wajah yang mencuka. Aku pun tidak pasti mengapa. Setelah itu...kulihat dia cuba menguak pintu utama untuk masuk ke dalam namun tidak berjaya lalu kulihat dia menyuruh ibunya yang sudah berusia itu menolak pintu. Apalah daya seorang wanita tua yang kudratnya terhad. Ibu tua itu berusaha untuk menolaknya namun gagal. Akibatnya dia dimarahi wanita tersebut. Suamiku yang melihat membantu membuka pintu dan mempersilakan ibu tua itu masuk dan duduk di kerusi yang disediakan. Namun wanita itu dengan muka yang selamba langsung tidak menunjukkan reaksi untuk berterma kasih. Bukan aku mengharap tetapi atas dasar berbudi bahasa seharusnya ucapan sebegitu perlu diucapkan. Ibu tua itu tersenyum memandang aku dan suami mungkin tanda untuk berterima kasih.

Setelah pembayaran dibuat...kerana ketika itu juga aku membawa ibuku juga untuk mendapatkan rawatan...kami pun hendak pulang. Pada waktu yang sama wanita tersebut dipanggil untuk berjumpa doktor. Ketika itu aku lihat dia bangun dan berjalan seorang diri menuju ke bilik doktor.Beberapa saat kemudian dia kembali semula dan meminta suaminya untuk menemaninya. Lebih kurang begini dialognya:-

Wanita muda :Bang!Mari masuk sama!
Suami :Biar emak sahaja yang temankan...lagipun emak yang teringin hendak ikut.
Wanita muda :(menjawab dengan nada tinggi)Tidak perlulah!Abang sahaja!Ada tiga kerusi di dalam tu!Cepatlah!

Suami itu bangun dan menurut sambil meminta izin dari ibu tua untu masuk menemani isterinya. Ibu tua itu mengangguk perlahan dan duduk menanti di kerusi yang disediakan.

Aku keluar bersama suami dan ibuku. Sewaktu menekan butang lif fikiranku menerawang mengingatkan wanita muda tersebut. Jika begitu sikapnya dengan ibu dan suami di hadapan orang lain...bagaimana keadaannya jika di rumah. Tiadakah sikap ingin berbicara secara lembut dengan seorang ibu dan suami yang wajib dihormatinya?

Aku hanya menggelengkan kepala dan berdoa semoga ibu tua itu sentiasa bergembira.

4 comments:

Puan Ainon Mohd. said...

Moga-moga dia mendapat hidayah. Amin.

S. Rafidah H. Basri said...

Benar sifu.

Semoga dia tergolong di kalangan hamba Allah yang diberikan hidayah. Amin

Bie'z said...

Ya benar tu dong.Moga wanita muda tersebut diberikan hidayah oleh-Nya

S. Rafidah H. Basri said...

Benar Salbie s.

Kita doakan yang terbaik untuk dirinya.

Terima kasih kerana berkunjung ke sini. Sila datang lagi:)