Saturday, October 18, 2008

Apa Hendak Jadi?

Semalam seperti biasa aku membaca akhbar. Tajuk utama akhbar tersebut menggerunkan hati kecilku ini. Kisah seorang guru ditendang oleh anak muridnya sendiri. Guru malang itu ditendang disebabkan tegurannya mengenai kerja sekolah yang diberikan.

Apakah sewajarnya guru berkenaan menerima nasib sebegitu? Apakah wajar murid tersebut sanggup meletakkan kakinya ke perut seorang guru yang telah memberinya ilmu pengetahuan? Apa hendak jadi dengan murid-murid sekarang?

Sudah hilangkah rasa hormat mereka kepada orang yang mengajar mereka mengenai dunia pengetahuan? Bagaimana nasib anak-anak mereka nanti jika tiada guru yang sanggup mengajar lagi? Namun aku yakin...kerjaya seorang guru menuntut kesabaran dan kecekalan yang tinggi. Teringat aku kepada seorang rakanku yang juga seorang penulis PTS (Tn.Mya Marja):). Bukunya mengenai "Guru Arkitek Bangsa" menyedarkan kepada aku betapa besarnya pengorbanan untuk menjadi seorang guru dan betapa besarnya tanggungjawab yang diamanahkan kepada mereka. Semoga rakanku ini adalah seorang guru yang tabah dan hebat:)

Wahai anak bangsaku!Hormatilah gurumu...Mereka adalah lilin yang memberikan kepadamu cahaya untuk kamu menggapai impian yang nyata. Jangan dipersiakan ilmu yang diberikan serta dicurahkan. Sayangi mereka kerana keredhaan mereka juga adalah tiket kebahagiaan untuk kamu hidup.!

Jadilah anak bangsa yang berguna dan letakkan gurumu di tempat yang mulia!

Semoga tiada lagi kes-kes sebegini yang akan mujud.Amin.

No comments: