Thursday, October 30, 2008

Ceritaku


Semalam berlaku perbualan singkat antara aku dengan salah seorang muridku.

Aku : Mengapa layu sahaja muka kamu?

Murid : Tiada apa-apa.

Aku : Kamu sakitkah?

Murid : Tidak. Cuma perut saya ini terlalu kenyang!

Aku : Kamu makan banyakkah?

Murid : Saya makan nasi...sate dan mee goreng.

Aku : Lain kali bila makan beringat.

Murid : Memang saya ingat.

Aku : Maksud beringat ialah berhati-hati. Kalau ingat...apa yang kamu ingat sebelum makan?

Murid : Saya ingat hendak makan semua yang ada.(Sambil tersenyum)

Aku : Patut pun.(Hanya menggelengkan kepala).

Begitulah gelagat kanak-kanak. Mereka ini terlalu naif. Namun ada sinar kejujuran pada setiap gera dan tutur katanya:)

2 comments:

Unknown said...

Anak-anak hati mereka putih. Terpulang pada kita hendak menggilapnya agar lebih bersinar :)

ABDUL LATIP said...

Anak-anak di negara kita boleh makan sampai kekenyangan. Anak-anak di negara lain sering kelaparan.