Friday, May 15, 2009

Hari Guru

Tanggal 16 mei merupakan hari yang dipilih untuk meraikan seorang yang bergelar guru. Guru merupakan mereka yang dipertanggungjawabkan mendidik anak bangsa mengenal huruf untuk menjadikan seseorang itu sebagai manusia yang berguna di dalam hidupnya.

Jasa dan pengorbanan guru amat tinggi nilainya. Para guru diibaratkan lilin yang sentiasa menerangi suasana pembesaran seorang yang bernama murid atau pelajar di dalam alam yang dinamakan persekolahan.

Tugas dan bebanan mereka yang bergelar guru, kadangkala menuntut pengorbanan dan kesabaran yang tinggi. Mereka tidak meminta untuk dibalas segala jasa dan bakti yang ditaburkan, namun cukup sekadar dapat melihat anak didiknya menjadi orang yang berjaya dan dapat memberi manfaat kepada orang lain.

Penat lelah mereka akan terbayar tatkal melihat kejayaan yang dicapai oleh anak didiknya. Kepuasan akan terpancar pada raut wajah mereka di kala kejayaan berada di dalam genggaman pelajar-pelajarnya.

Masih aku terkenang, guru-guru yang telah mengajar aku sehingga menjadi seorang yang berilmu. Jasa kalian tidak akan kulupa.

Kepada semua guru di luar sana ingin aku ucapkan 'Selamat Hari Guru'. Semoga semua yang bergelar guru akan lebih bersemangat dan ikhlas dalam perjuangan mendidik anak bangsa.

No comments: