Wednesday, August 5, 2009

KRISIS GULA

Saban tahun, setiap kali umat Islam mahu menyambut Ramadhan yang mulia serta Hari Raya, pasti krisis gula melanda. Krisis yang sentiasa akan berulang. dakah puncanya dari sikap pengilang yang menghadkan pengeluaran? Atau berpunca dari sikap pemborong yang sengaja menyorokkan gula bagi menaikkan harga kepada pengguna? Persoalan ini sentiasa berlegar namun, jawapannya belum pasti.

Pastinya bila krisis ini berlaku, pengguna yang mula menggelabah. Memikirkan di mana mahu mendapatkan bekalan gula kerana rata-rata kedai dan juga pusat membeli-belah tidak dapat menyediakan keperluan gula seperti biasa. Maka, perlu dikurangkan gula dalam kehidupan harian dan mungkin bagus juga untuk kesihatan. Namun, jika kehabisan gula dalam jangka waktu yang panjang perlu kita mencari inisiatif lain bagi menggantikan gula. Tetapi tiada jawapannya.

Selepas menjelang hari raya nanti, pasti bekalan gula pulih semula. Senario yang sama berlaku apabila tiba musim perayaan. Ini akibat dari sikap tamak dan rakus manusia untuk mengejar keuntungan tanpa memikirkan kesusahan orang lain. Apa hendak jadi dengan dunia ini?

No comments: