Wednesday, November 26, 2008

Tidakkah Manusia Percaya?

Sejenak aku memikirkan apa yang berlaku. Kadangkala aku merasakan...benarkah manusia ini percaya kepada qada' dan qadar? Jika benar tidaklah mereka mempersoalkan mengapa si polan bijak? Mengapa si polan kaya?Mengapa si polan sakit dan tidak sembuh?

Terkadang tidakkah mereka terpikir berat mata memandang...berat lagi bahu yang memikul. Usahlah dihina kepada mereka yang tiada berkemampuan dari segi kudrat. Sakit dan sihat bukankah ketentuan dari Ilahi?

Namun aku percaya setiap ujian yang datang merupakan tanda kasihNYA Allah terhadap hambanya. Semakin berat ujian yang datang semakin terasa dekatnya diri kepada Yang Esa.

Wahai manusia...
Usahlah mudah menabur fitnah terhadap mereka yang engkau sendiri tidak tahu keperibadiannya. Jangan mudah percaya kepada berita yang engkau sendiri tidak tahu kesahihannya. Jangan engkau merasa gembira di atas kesengsaraan orang lain.

Mungkin ini tanda dunia semakin hampir kepada kiamat. Tanda-tanda kecil sudah berlaku. Keluarga bercakaran dan suka memutuskan silaturrahim. Fitnah semakin berleluasa. Semoga Allah memberikan ketabahan dan kecekalan untuk menghadapi segala ujian dariNYA.AMIN.

No comments: